Alueiden tasapuolinen kehittäminen on tärkeää

Kirjoituksia

Porvoossa satsataan tulevina vuosina keskustan kehittämiseen ja uusiin asuinalueisiin. Kaupungin kehittymisen kannalta se on viisasta. Verotulojen riittävyys eli riittävä asukasmäärä, työpaikat ja yritysten toimintamahdollisuudet pitää turvata.

Iso osa asukkaista asuu kuitenkin keskusta-alueen ulkopuolella, haja-asutusalueilla, kylissä tai lähiöissä. Rapistuvien ostoskeskusten ja hiipuvien palvelujen alueilla asuvilla on omat toiveensa, joita soisi kuunneltavan. Me Hamarin ja Gammelbackan demarit olemme vuosikymmeniä kantaneet huolta Gammelbackasta, Hamarista, Eestinmäestä ja lähialueista – kaupallisista palveluista, viihtyisyydestä, turvallisuudesta.

On meitä toki kuultukin ja meillä on paljon hyvää sanottavaa. Gammelbackan keskuspuisto on saanut upeat uudistetut käytävät, puron yli menevistä silloista on huonokuntoisin korjattu, jouluvalot ilahduttivat asukkaita ja kukkaset kukkivat kauniisti tänäkin kesänä kirjaston edessä. Suuri ilon ja ylpeyden aihe Kansallinen kaupunkipuisto on osa meidän kaikkien maisemaa sekä Porvoonjoen itä- että länsirannalla ja sinne rakennetaan uusia reittejä. Hyviä asioita.

Huolen aiheenamme on julkisen liikenteen toimimattomuus ja teiden huono kunto. Julkisen liikenteen varassa liikkuvien on hankala löytää sopivia aikatauluja, ja autoilijat kärsivät esimerkiksi Tolkkistentien huonosta kunnosta, Alkrogin uudehkojen talojen asukkaat ja Eestinmäkeläiset liikenteen melusta ja Kevätkumpulaiset penkkien puutteesta puistoissa. Koulujen läheisyydessä huolettaa liikenneturvallisuus ja esimerkiksi Tolkkisten koulun tilojen riittävyys kasvavalla asuinalueella.

Kuuntelemalla herkällä korvalla alueiden asukkaita ja kolmannen sektorin toimijoita voimme kehittää yhteistyössä kaikkien asukkaiden unelmien Porvoota.

Kirjoittajat ovat SDP:n kuntavaaliehdokkaita
Mirja Suhonen, Riitta Ahola, Juha Jokinen, Tuomas Jakovesi, Marko Piirainen, Eila Kohonen, Leena Sorjonen, Ulrika Korpinen, Sami Ryynänen, Heikki Mattila ja Petri Hosiaisluoma.